Vanaf de Grand Prix van Emilia-Romagna krijgt
Charles Leclerc instructies van een nieuwe engineer.
Xavi Marcos, zijn vorige engineer, en hij beëindigen hun samenwerking die startte in 2019 toen Leclerc van Sauber naar Ferrari overstapte.
Leclerc en Marcos hadden een dynamische relatie met zowel hoogtepunten als moeilijke momenten. Een voorbeeld hiervan was de verwarring rondom Leclerc's pole position tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten vorig jaar.
Er was onduidelijkheid over de track limits, die volgens Marcos alleen voor Max Verstappen golden, maar dit werd niet duidelijk gecommuniceerd, wat leidde tot frustratie bij Leclerc.
De emotie van Leclerc kwam tot uiting toen hij zijn stuur en helm sloeg na de mededeling van Marcos. Uiteindelijk bleek dat Verstappen de baanlimieten had overschreden, waardoor Leclerc op pole position bleef. Ook tijdens de voorlaatste grand prix in China was er enige onenigheid.
In toekomstige races, te beginnen in Imola, zal Leclerc worden bijgestaan door Bryan Bozzi, een ervaren kracht die al tien jaar bij Ferrari is.
Marcos zal zich ondertussen richten op andere essentiële taken binnen het Ferrari-team, volgens een officieel statement.
Gedurende hun samenwerking wonnen Leclerc en Marcos 5 grands prix, behaalden 23 pole positions en stonden 33 keer op het podium.
Ze verzamelden samen 1123 punten in de Formule 1 en behaalden podiumplaatsen dit seizoen in Saoedi-Arabië, Australië en Miami.